Pregătește-te pentru 2025: e-Factura B2C Devine Obligatorie – Ghid Esențial

Începând cu 1 ianuarie 2025, utilizarea sistemului e-Factura pentru tranzacțiile B2C (business to consumer) va deveni obligatorie în România, conform unui anunț al Ministerului de Finanțe. Această măsură vine ca parte a eforturilor de digitalizare și eficientizare a proceselor fiscale. În acest articol, vom explora ce înseamnă e-Factura B2C, cine este afectat, și ce excepții există.

B2C, adică business to consumer, se referă la facturile pe care o entitate juridică (SRL, PFA, II etc.), indiferent de statutul său de plătitor de TVA, le emite către o persoană fizică (consumator). Implementarea e-Factura B2C va implica transmiterea electronică a facturilor prin Sistemul național de facturare electronică (SPV).

Calendarul Implementării

  • 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024: Transmiterea facturilor emise către persoane fizice prin SPV este opțională. O excepție o constituie facturile pentru voucherele de călătorie, care sunt obligatorii din 1 aprilie 2022.
  • 1 ianuarie 2025: e-Factura B2C devine obligatorie pentru toate entitățile juridice.

Impactul asupra Consumatorilor și Furnizorilor

Ministerul de Finanțe subliniază că introducerea acestei măsuri nu generează obligații suplimentare pentru persoanele fizice. În schimb, aceasta le va permite consumatorilor accesul la toate informațiile raportate de furnizori, facilitând o mai bună urmărire a tranzacțiilor și a istoricului facturilor.

Cropped photo of young readhead bearded man working with papers

Tranzacțiile incluse în e-Factura B2C

Sunt considerate tranzacții de tip e-Factura B2C toate livrările de bunuri sau prestările de servicii efectuate în România către clienți persoane fizice care se identifică prin CNP. Acest sistem va include, de asemenea, facturile pentru serviciile și bunurile achitate la momentul livrării sau prestării.

Excepții

Există anumite excepții notabile de la obligația utilizării e-Factura B2C:

  • Facturile simplificate, a căror valoare totală (inclusiv TVA) nu depășește 100 euro, nu sunt incluse.
  • Asociațiile, fundațiile și agricultorii persoane fizice care aplică regimul special pentru agricultori sunt exceptați până la 30 iunie 2025.

Măsuri Adiționale

Ministerul de Finanțe a menționat că, în cazul în care beneficiarii nu primesc facturile prin sistemul național RO e-Factura în termenul prevăzut, pentru livrările de bunuri sau prestările de servicii plătite la momentul livrării/prestării, aceștia vor putea notifica organele fiscale competente pentru a soluționa problema.

Mai multe despre e-factura și furnizorii autorizați de certificate digitale.

Sursa foto – freepik.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *